Yoga øvelser for nybegynnere

Det finnes ulike varianter av Yoga, som alle fokuserer på ulike aspekter ved tradisjonen. De ulike øvelsene har som mål å utvikle smidigheten og kroppskontroll.

Hver øvelse skal gjøres sakte, der en skal forsøke å være bevisst hver bevegelse en gjør og hvordan dette påvirker kroppen. Enkelte stillinger holdes lengre, for eksempel et minutt eller mer. Under alle øvelsene er pusten svært viktig og skal være en bevist del av hver bevegelse.

Her er tre øvelser som er enkle nok for nybegynnere:

Tre-stillingen

Du står rett opp og ned. Bøy den høyre foten og sett den på innsiden av ditt venstre lår. Ta hendene dine framfor brystet i bønneposisjon. Se fremover på ett spesifikt punkt, da dette vil hjelpe deg med å holde balansen. Denne posisjonen skal holdes i fem dype åndedrag for hver fot.

Denne stillingen vil hjelpe den med å forbedre konsentrasjon og gjøre deg sterkere i leggene og ryggen. I tillegg til å forbedre balansen.

Katt/Ku stillingacro_yoga

Stå på alle fire. Pass på at hoftene er rett over kne og skuldrene er rett ovenfor håndleddene. Du skal stå i denne posisjonen og puste inn og ut. Når du puster ut skal runde hodet nedover mot magen, mens du skal løfte hodet bakover mot ryggen når du puster inn. Dette repeteres over 10 åndedrag.

Denne øvelsen hjelper å tøye ryggraden.

Bru

Ligg på ryggen, ha armene parallelt med kroppen der håndflatene peker nedover. Bøy benene og flytt føttene ca. en hoftebreddes avstand fra hverandre. Hælene skal være nær halebeinet og kne skal være i linje med hælene. Når du puster ut skal du sakte løfte hoftene og bekkenet rett opp, mens du presser øvre del av armene og føttene til bakken. Stå i denne posisjonen i ca. 5-8 åndedrag. Når du forlater posisjonen skal du puste ut og sakte men sikkert flytte ryggen tilbake, virvel etter virvel.

Denne stillingen hjelper til å strekke ryggen og føttene, og er en bra avspenningsteknikk.