Yoga på ulike måter

Det er mange varianter av Yoga, noen mer kjente enn andre. Her er et lite utvalg av ulike typer Yoga og hva de går ut på.

Klassisk Yoga

Klassisk Yoga, eller Hatha Yoga, er en av de opprinnelige Yoga variantene. Dette er en rolig form for Yoga der de ulike øvelsene glir inn i hverandre i et rolig tempo. Derfor passer denne varianten veldig godt som introduksjon til Yoga og passer for alle. Målet med klassisk Yoga er å forene kropp og sinn, gjennom å gjøre deg mer bevisst din egen kropp og pust.

Bikram Yoga6044326714_c345908e13_b

Denne formen for Yoga skiller seg fra de andre da den foregår i rom som holder over 40 grader. Tanken er at når en trener i varme økes kroppens fleksibilitet, du svetter ut avfallsstoffer og varmen virker stressdempende. Disiplin forsterkes også da en skal holde ut i varmen gjennom 26 ulike stillinger som skal utføres minst en gang. Bikram Yoga sies å være den Yoga formen som gir mest muskelmasse, og passer best for yngre personer i god form.

Ulike medieoppslag og kjendiser har gjort denne Yogaformen meget populær. Blant annet Madonna har vært en ivrig frontperson, og Bikram Yoga har vært brukt i flere filmer og serier, som blant annet Sex and the City.

Ashtanga

De som er godt trente, og er ute etter hard og fysisk trening vil ha godt utbytte av Ashtanga Yoga. I denne typen Yoga følges et bestemt system av klassiske Yoga øvelser hvor du er i konstant bevegelse. Gjennom disse faste sekvensene av øvelser og stillinger er fortsatt pusten en viktig faktor. Målet er å utvikle muskelstyrke, fleksibilitet og utholdenhet.

Dynamisk Yoga eller Power Yoga

Power Yoga, eller dynamisk Yoga som det også blir kalt, fokuserer på pusteteknikken og fysisk teknikk, med et innslag av Aerobic. Her skal de ulike Yoga stillingen gli inn i hverandre i samsvar med pusten. I denne varianten er det ingen pauser mellom øvelsene som det gjerne er i de andre variantene. Dette skal både forbedre pusteteknikken, og samtidig gjøre deg mer fleksibel og sterkere.